Túl sok lehet mégis az ötszáz tiltakozó, mert egyszerre több fronton is elkezdte az emberek erőszakos győzködését az önkormányzat.

A Flór Ferenc utcában tegnap megjelentek a teherautók, melyekből a Városgazda XVIII. kerület Nonprofit Zrt. munkatársai szálltak ki, hogy információs táblákat helyezzenek el az út mentén.

Az 1,3 km hosszúságú út mentén a dolgozók elmondása szerint 29(!) db., egyenként legalább 4 méter hosszúságú és 2 méter magas táblákon a helyszínrajzok és a látványtervek szerepelnek majd. A tegnapi és mai napon a táblatartó cölöpök kihelyezése történt meg. Láthatóan a szombati túlóra elrendelése is rendkívül fontos most az önkormányzatnak.

A fákat már előre csonkolták, hogy elférjenek a táblák?

A cölöpök ebben az állapotban maradnak a táblák elhelyezéséig, ami fokozottan balesetveszélyes helyzetet idéz elő főként az esti kutyasétáltatók számára.

A táblák már a méretüknél fogva is tájidegen módon bontják meg az erdő és az utca esztétikai egységét, de az hogy ezekből huszonkilenc darabot helyeznek el, arra semmilyen ésszerű magyarázat nem lehet. A cölöpöket természetesen betonba öntik az erdő mellett, mintegy 1 méter mélységben.

Ugyanezen a napon elindult a facebookos kampány is. A tiltakozók legnagyobb megdöbbenésére kikerült egy elég rossz minőségű, manipulatív videó, melyben a kettéosztott képernyő egyik oldalán egy kb. 40-50 km/órás sebességgel haladó autó veri fel az önkormányzat által korábban gondosan terített fehéres murvapor-szerű anyagot, és a mögötte haladó autóból ezt rögzítik. A másik képernyőn a beruházás látványterve látható, amint suhan a kamera a betonút felett.

A videóhoz írt kísérőszöveg azzal a váratlan fordulattal indít, hogy “hosszú egyeztetések után, az ott élők valamennyi észrevételét és kérését figyelembe véve született meg az a terv”, amely alapján a beruházást elvégzik.

Ismeretes, hogy az önkormányzat nemhogy hosszan, de röviden sem egyeztetett soha az itt élőkkel hivatalosan. A véglegessé vált tervet sem hozták soha nyilvánosságra, azokat ezeken az oldalakon érhették el először a lakók teljes egészében. Ma már arról is van okirat, hogy lakossági megkeresés sem érkezett ebben a kérdésben Nagy Károlyhoz, aki a terület önkormányzati képviselője.

A most bemutatott új tervről azt sem lehet tudni, hogy azt benyújtották-e már engedélyezésre. Annyi bizonyos, hogy az nem végleges terv egyelőre, mert a 18. kerületi kormányhivatal eddig nem hozott határozatot az ügyben .

A videóból néhány érdekességet érdemes szemezgetni. Egyfelől – ahogyan azt az adminisztrátor egyes válaszaiban ki is fejti – a látványterven minden csodásan szép zöld. Mivel azonban az építkezés és a nehézgépek felvonulása nem 4,25 méter szélességben, hanem annak legalább a dupláján fognak helyet foglalni és mozogni, minden bokor, sövény, fa és virág, ami a látványterveken szerepel csak leghamarabb egy évtized múlva tud közelítően úgy kinézni, mint most, de a fák jóval később érhetik csak el a mostani magasságukat. Az önkormányzat eddigi területgondozását tekintve zöldfelület egy évtized múlva is csak akkor lesz ismét az út mentén, ha azt a lakók telepítik és gondozzák, ahogy teszik azt 30 éve.

A mintegy 5000 m2-nyi park helyén halad a látványterven bemutatott út. Az elpusztított zöldfelület nagy részét sosem kapja vissza a kerület.

Az útpálya jelenleg megközelítőleg 4550 m2 kiterjedésű, a végleges terv alapján ez mintegy 9750 m2 lenne, a most bemutatott új terv szerint pedig kb. 6500 m2 lesz. Ennek értelmében az új tervvel számolva is kb. 2000 m2-nyi zöldterület vész el véglegesen annak teljes élővilágával együtt. Ebben a számban azonban nem szerepel a gépek felvonulása és mozgása során okozott kár, mely a becslések szerint 4000 m2-re is emelheti az elpusztított zöldfelület nagyságát.

A videó a porterheléssel manipulál, ugyanakkor gondosan hallgat arról – és a látványvideón sem szerepel -, hogy a tervben 0,5 métertől 5 méter szélességig terveznek padkát a 3-4,25 méter szélességű út mellé, ami szintén felveri a port.

Arról sem beszél szemérmesen a tájékoztató anyag, hogy a gépjárműveket, gyalogosokat és kerékpárosokat ugyanazon az útfelületen engedi majd közlekedni. Ez az utca jelen állapotában teljesen rendben van, azonban a tervezett lassítókkal már kifejezetten veszélyessé válik. Mivel ma már tudjuk, hogy kiemelt bicikliútként kezeli az önkormányzat a beruházást, és forgalomnövekedésre számít, ezért igen meglepő, hogy a bringások számára életveszélyes elemeket tartalmaz.

A két láda között kell elférnie a kerékpárosoknak a kétirányú úton.

Olyan szűk, kb. 1 méteres a virágládák közötti rés, hogy – főleg gyerekekkel bicajozva – borítékolható a sérülés. Az sem világos, hogy ha kerékpárút, akkor miért kiselemes térkő, hiszen a kövek közti hézagok állandó rázkódást okoznak a bringázóknak.

Továbbra sem lehet tudni, hogy mi annak az oka, hogy az önkormányzati politikusok, elsősorban – a környezetvédelemért felelősPetrovai László alpolgármester ennyire ragaszkodik egy olyan beruházáshoz, amely környezetromboló, ellene rengetegen tiltakoznak, és az utca funkciói közül többet örökre megszüntet.

A lakók és az utcát használók holnap közösségi program keretében is igyekeznek felhívni a politikusok figyelmét arra, hogy így senki sem dönthet a fejük felett. A sajtónyilvános eseményre mindenkit szeretettel várnak!